Evènement

Festivalopening Ars Musica: installatie en concerten

Teruggaan

GRATIS MAAR MITS RESERVATIE: info@cinema-palace.be / 02.503.57.96

Ars Musica, 30 jaar klankavontuur!

Om dit evenement te vieren, openen we de feestelijkheden in Cinéma Palace met drie uitzonderlijke concerten en vier personen die de muziekcreatie voorstaan: George Crumb, David Chalmin, Boris Benazdia en Christian Zanési.

Gedreven door zijn passie om muziek door te geven en zijn eclectische smaak, speelt Boris Benazdia zowel solo, in kamermuziekensembles (Mas Musici, Trio Egmont, Trio Lumen) als met orkesten (ORCW, NOB, Orchestre National de Lyon, …). Hij is tevens overtuigd dat een muzikant van de XXIste eeuw polyvalent moet zijn en richt o.a. een festival op in de Creuse, laat zich beïnvloeden door muziek uit de Balkan, uit de jazz, en niet te vergeten de hedendaagse creatie terwijl hij bij dit alles naar excellentie streeft. De sonate voor cello van György Ligeti is één van zijn lievelingsstukken.

“Black Angels” is een verrassend en exotisch werk dat op zoek gaat naar zeldzame klanken en wordt door zijn beknoptheid, zijn toegankelijke soberheid en door de invloed van oosterse tradities gezien als een referentie in de hedendaagse strijkkwartetschriftuur.

George Crumb roept door zijn onirisme en assertieve symboliek het trauma van de oorlog op. Het uitstekende Amôn Quartet, een ensemble dat al jaren samenwerkt met ARS MUSICA, brengt ons dit meesterwerk.

Christian Zanési’s parcours maakte heel wat interessante omzwervingen. Van film tot het geluidsontwerp van de RATP (de MIVB van Parijs), van het ruimtelijk concert tot techno en geïmproviseerde muziek. Hij componeerde ook voor dans, theater, film (met name speelfilms van de meester van de animatie René Laloux) en installatie; de wereld van Christian Zanési is meervoudig.

Als hoofd van de GRM, artistiek directeur van het festival Présences électronique, schreef hij composities zoals “Eclisses”, “Arkheion”, les mots de Stockhausen” en “GRM Experience” met Mika Vainio en Christian Fennesz. Voor het 30-jarig bestaan van ARS MUSICA ontwerpt hij iets tussen klankinstallatie en ruimtelijk werk.

Het laatste evenement van dit openingsconcert laat ons kennismaken met David Chalmin, een spannende muzikant die geluid in al zijn vormen cultiveert. Hij nam de albums op van Matt Elliott van The National, Katia en Marielle Labèque en Richard Reed Parry, Efterklang. Zijn repertoire varieert van rock tot avant-garde, klassiek en hedendaagse muziek. Voor dit unieke concert presenteert hij zijn album “la terre invisible”, waaruit blijkt wat voor een uitstekende componist en producer van elektronische muziek hij is.


20:00 (10 min) – Boris Benazdia
Sonate pour violoncelle seul de Ligeti
Les mots sont allés de Luciano Berio
Foyer Hamesse

20:15 (20 min) – Quatuor Amon
Black Angels de George Crumb
Foyer Hamesse

20:50 (40 min) – Christian Zanési
Détournement choral, set électro
Atrium

21:40 (40 min) – David Chalmin
La Terre invisible, set électro
Atrium

  • 20:00 - 22:00

In samenwerking met